Zimní pneu-na automobil
Zimní pneumatiky jsou v dnešním počasí velice důležité. Měla by to být součást výbavy každého řidiče. V zimních měsících se často setkáváme s námrazami, zledovatělými silnicemi a dalšími nástrahami, které nás mohou při jízdě autem potkat, proto bychom neměli podceňovat výběr zimního pneu a raději vsadit na kvalitu.
Jak vybrat?
Vybírat pneumatiky není nic jednoduchého, a tak by bylo samozřejmě nejlepší nechat si poradit v servisu, ale nějaké základní informace je dobré vědět i tak. V první řadě bychom měli vycházet z informací, které nalezneme v technickém průkazu, a také musíme znát rozměry disků u našeho automobilu.
Šířka pneumatiky se udává v milimetrech a měla by se měřit mezi bočnicemi. Bočním profilem myslíme poměr výšky k šířce vyjádřené v procentech. Dále měříme průměr ráfku, který je v palcích. Další dvě důležitá čísla jsou nosnostní a rychlostní index. Nosnostní index je nazýván také hmotnostní. Udává maximální zatížení, které pneumatika snese. Rychlostní index, na jakou maximální rychlost je pneumatika vyrobena.
DOT a homologace
Kód DOT je značení, které obsahuje na bočnici každé pneu. Udává kód rozměru, výrobce a také datum výroby. Kód může mít až dvanáct znaků. Nalezneme v něm čtyřčíslí, které v první polovině znamená týden a v druhé rok výroby. Homologace je potvrzení, že konkrétní kus pneu splňuje technické a bezpečnostní normy.
Co je dobré vědět
Jelikož v zimně je více sněhu a ledu, má pneumatika na tomto povrchu menší přilnavost než na suché silnici. Proto je nutné na zimu přezouvat, ale nejen proto. Dle zákona je každý řidič povinen od prvního listopadu do třicátého prvního března mít na autě zimní obuv. Další nezbytnou informací je tlak v pneumatikách. Nesmíme mít nafouknuto příliš, ale ani moc. Tedy zlatá střední cesta je nejlepší. Při správném nastavení prodlužujeme životnost výrobku a také zvyšujeme svoje bezpečí. Kontroly tlaku by měly být prováděny pravidelně. Nikdy jej neměřte na rozehřátém autě, pneumatiky musejí být studené. Pokud byste nevěděli, jaké huštění je vhodné pro váš vůz, stačí nahlédnout do manuálu. A jak udržet delší
životnost pneumatik? Zaměřte se na uskladnění. To, co je ničí je především vlhkost a světlo, i teplotu vnímejte. Ideální je suchá tmavá garáž.
Opotřebení
Každé pneu se jednou opotřebuje a bude potřeba vyměnit ho za nové. U zimních kusů je stanovena maximální hloubka dezénu čtyři centimetry. Zákon stanovuje, že byste měli měnit pneu za nové o něco dříve, než se čísla budou rovnat povolenému opotřebování. Běžná životnost se pohybuje okolo čtyř let.
Vloženo: 26.01.2020 | Autor: GA magazin s.r.o. - Bayerová Eliška
Diskuse
Vložit komentář do diskuse
Do diskuse prozatím nikdo nevložil žádný komentář.